Jak jsem slíbila, je tu druhý článek na téma spolupráce a tentokrát mám pro vás tedy seznam firem, s kterými dlouhodobě spolupracuji. Nejdříve ale nějaké ty pojmy:
Spolupráce: placená propagace produktů, které firma zašle zdarma k vyzkoušení
Barter: poskytnutí produktů zdarma k vyzkoušení bez finančního ohodnocení za propagaci
Affiliate program: vytvoření slevového kódu/linku, díky kterému má influencer procenta z prodeje
Začala bych affiliate programy, protože ty odmítám, tudíž pokud s vámi sdílím jakýkoliv link nebo slevový kód, nemám z vašich případných nákupů žádnou finanční odměnu. Linky sdílím, abyste věděli, kde produkty hledat a slevové kódy jsou jen pro vás, abyste něco ušetřili 🙂
SPOLUPRÁCE
Pokračujeme kategorií, kde toho též moc nenajdeme 😀 Spolupráce jsou pro influencera sice nejvýhodnější, ale:
1. většina firem nabízí bartery
2. s firmami, které nabízejí placené spolupráce/kampaně většinou nesdílím hodnoty
Nezajímají mě kosmetické firmy, co testují na zvířatech, značky fast fashion či neveganské potraviny. Takže když mi přišla nabídka spolupráce s neveganskou zmrzlinou, kosmetikou testovanou na zvířatech, známou značkou prodávající sportovní oblečení nebo s chipsy s novou masovou příchutí, pak byla moje odpověď všude jasná 😀
Skrze moje síto se tedy dostala jedna firma. Bistrawveg mě sami oslovili a i když nejsem propagátor full raw stravy, tak si jednou za čas něco raw ráda dám a cítím se pak strašně #healthy 😀 Před kývnutím na spolupráci jsem nejdřív šla do samotného bistra, vyzkoušeli jsme s přítelem několik jídel z menu a chutnalo nám, takže jsem se rozhodla jí přijmout. V rámci této spolupráce si tedy jednou za čas skočím na nějakou tu zdravou mňamku a udělám z toho výstupy, kde vám povím, co mi jak chutnalo a za výstupy dostanu pak finanční odměnu. Tohle je můj jediný pravidelný a dlouhodobý příjem z instagramu.
Ty posty, které jsou vytvořené v rámci spolupráce (ať už krátkodobé či dlouhodobé) s nějakou firmou najdete na instagramu označené hashtagem #spoluprace #ad (vzhledem k tomu, že píši dvojjazyčné popisky, tak používám český i anglický hashtag pro značení spoluprací). Na youtube potom v popisku videa najdete označení “Toto video vzniklo ve spolupráci s *doplň jméno firmy*”.
BARTER
Jak už jsem říkala, tak nabídek na barterové spolupráce dostává influencer nejvíce. Jde tedy o poskytnutí produktu/služby zadarmo výměnou za propagaci, byť někdy firmy ani propagaci nepožadují – respektive budou rádi, když se jejich produkt někde objeví, ale nemají žádné požadavky. Nedávno mi například jeden e-shop nabídl, abych si od nich vybrala boty a nevyžadoval za to žádnou zmínku na sociálních sítích – byl to jen jejich projev vděčnosti za to, že jsem je kdysi dávno zmínila v článku o vegan obuvi a dodnes jim prý skrze tenhle článek chodí zákazníci 🙂
No a toto už jsou firmy, s kterými dlouhodobě spolupracuji ve formě barteru:
Lush
Maria Nila
Biosophy
Fitness 007
Vegmart
Atranet
Nemléko
Maitrea a Lehká hlava
Některé z nich jsem oslovila já, jiné mě oslovily sami, každopádně jsou to všechno firmy, s kterými jsem dlouhodobě spokojená a jejich produkty používám v každodenním životě (popřípadě tam moc ráda chodím na jídlo :D).
Pak tu mám dvě spolupráce, které jsem moc nevěděla kam zařadit a jde o spolupráce s organizacemi. Tady totiž nedostávám ani finanční odměny a většinou ani žádné bartery, zkrátka jen daným organizacím pomáhám s propagací jejich činností. Takto jsem pomáhala s propagací kampaně proti kožešinovým farmám, kterou pořádala česká organizace OBRAZ – Obránci zvířat a tento podzim jsem od nich pozvaná na konferenci CARE. Druhá organizace jsou potom Greenpeace, kteří mě oslovili primárně v rámci jejich protiplastové kampaně 🙂
To by bylo tedy ke spolupracím ode mě všechno. Jak už jsem říkala, tak jeden z důvodů, proč si držím svou práci je, abych na nich nebyla finančně závislá, protože to pak nevyhnutelně ovlivňuje rozhodnutí o tom, které spolupráce člověk vezme a které ne, takže finanční nezávislost je určitě výhoda. Nevýhoda naopak je, že se takhle blogování nemohu věnovat na 100% a přidávat články, fotky i videa tak často jak bych chtěla. A taky z toho všeho mám někdy slušně hlavu v pejru a přála bych si dělat jen jednu jedinou věc místo padesáti 😀 Proto bych chtěla poděkovat těm z vás, kteří se mě rozhodli podpořit skrze nákup na e-shopu, což též beru jako příjem z blogování (nebo tedy spíše budu brát, protože zatím jsem z něj neviděla ani korunu :D). Osobně mi je hodně sympatické, když je blogerka takto aktivní a vymýšlí fajn projekty či produkty a vím, že některé blogerky je vytvářejí mimo jiné právě kvůli tomu, aby měly příjem alespoň částečně nezávislý od spoluprací. Takže za sebe a myslím, že i za ně můžu říct díky! Díky, že nás v naší činnosti podporujete! 🙂
Ahoj, zajímavé číst jak to máš ty, a aspoň to dává smysl. Je mi jedno ze influceri mají spolupráce (nebo o jiné nabídky) a zas tak moc ani nehrotimnjestli to označují nebo ne, co mi ale vadí je to, že zkoušejí každý prd, hlavně aby měli něco zadarmo nebo zaplaceno za něco, co je vlastně ani nezajímá a u nich to smysl nedává. Co pak s takovým množství kosmetiky kterou nestíhají udělá ať, s množstvím oblečení který si vezmou jen např. jednou. U tebe se mi líbí že to ten smysl dává 💜
Dobrý den Dewii,
ráda bych vás požádala o laskavost. Viděla jsem, že jste napsala a vydala knížečku Veganův průvodce. Já jsem právě dopsala rukopis knihy také o veganství, ve které rozebírám oblasti etiky, zdraví i dopadu na přírodu. Ráda bych ji vydala, aby se dostala k lidem. Zajímalo by mě, jak dobře se prodávala vaše knížečka v tom našem malém českém rybníčku. Kolik kusů třeba vám se podařilo prodat, abych dokázala odhadnout, v jakém nákladu moji knihu vydat. Popřípadě s kterým vydavatelstvím máte zkušenost. Moc děkuji za pomoc a ochotu.
Ilona Prošek
Dobrý den,
na první otázku nejsem úplně nejlepší příklad, jelikož mám svojí základnu fanoušků, takže se mi prodává lépe než někomu, kdo jí nemá. A vydávala jsem si jí sama, vlastním nákladem, takže s vydavatelstvím nemám žádné zkušenosti 🙂
Zdravím, máte v plánu dotisk první knihy? Děkuji 🙂
Zdravím,
dotisk nebude 🙂