Nedávno jsem na instagramu avizovala, že bych chtěla napsat článek na téma spolupráce. Respektive dva články – jeden trochu obecnější a druhý přímo o firmách, s kterými dlouhodobě spolupracuji. Napadlo mě to v souvislosti s třemi akcemi, co se zrovna děly u mě na instagramu a já si říkala, jestli toho náhodou není moc. S jednou firmou jsme pro vás pořádaly soutěž, druhá firma pro vás vytvořila slevový kód na nákup a já pro vás jako bonus měla další slevový kód na Veganova průvodce na mém e-shopu. A tak jsem si přišla tak trochu přereklamovaná 😀
Jak jistě víte, tak snad každý influencer spolupracuje s různými firmami a ani já nejsem výjimkou. Obecně na tom nevidím nic špatného, až na dvě věci, které mi jsou zlehka proti srsti:
1. Když je důvodem k založení blogu/instagramu/youtube právě ona možnost spoluprací a finančního výdělku.
Já sama blogovala už od nějakých cca dvanácti let – nejdřív to byla moje oblíbená skupina, poté blog o hubnutí a nakonec jsem skončila u blogování o veganství. Žádný z těchto blogů jsem nezaložila s tím, že chci, aby mi přinášel produkty zadarmo nebo peníze a počítám, že tenkrát to ani nebylo možné 😀 Mě zkrátka bavilo psát a bavilo mě sdílet. Takhle zpětně jsem moc vděčná, že jsem si našla zrovna tento koníček, protože díky tomu teď dělám, co mě baví. Plus v tom vidím hlubší smysl – nejen koníček a zábavu, ale i možnost předávat něco dál a pomáhat. Zkrátka spolupráce jako takové mě sice baví, ale nebyly a ani nikdy nebudou důvodem mého blogování. Jeden z důvodů, proč se i nadále věnuji své práci je, že nechci být na blogování finančně závislá, i když bych si tím mohla naplno vydělávat. Chci brát jen ty spolupráce, co mi dávají smysl a jsou v souladu s mými hodnotami a takových je jaksi minimum 😀
Samozřejmě jaký byl důvod toho a toho influencera začít s tím, co dělá jeden nikdy nemůže vědět (až na něj samotného), ale přijde mi, že vzhledem k tomu, jaký je kolem influencerství momentálně boom, tak to některé láká jít do toho právě kvůli těm spolupracím. Nějaké ty zprávy s prosbou o radu v této oblasti už mi taky přišly a vždy to bylo od lidí, co teprve začínali. Pokud někdo přemýšlíte, že se chcete vydat touhle cestou, tak se prosím nejdříve zeptejte sami sebe, jestli máte, co předat a jestli je to něco, co vás bude opravdu naplňovat. Jestli je to zkrátka něco, co budete dělat srdcem nebo pro prachy. Možná jsem trochu naivní, ale myslím si, že tahle práce by se jen pro peníze dělat neměla, protože jinak postrádá hodnotu.
Navíc s tím influencerstvím to taky není tak růžový, jak se může zdát – ono sice platí, že influencer dostává produkty zadarmo, ale zároveň dělá dost práce, za kterou žádné peníze nedostane a pracuje v podstatě neustále. Sama na sobě hledám tlačítko “vypnout” a ne a ne ho najít. Pokud nejsem na Vanuatu, kde není internetové připojení 😀
2. Když je influencer “chodící reklama”.
Tenhle aspekt na jednu stranu souvisí s tím prvním, ale může se stát, že se tohle stane i někomu, kdo začal s “čistými úmysly”. Máte úspěch, firmy vám začnou nabízet produkty i peníze a vy nadšeně kývete. A třeba to přeženete – až tak, že se z vás stane ona chodící reklama. Spolupráce jsou fajn, ale všeho moc škodí. Chvilku trvá než si to člověk srovná v hlavě a já sama se v tomhle ohledu měním a učím se za chodu – přece jen žádnou školu influencerství nemám, takže mě formují a vzdělávají právě ony zkušenosti. A čím víc zkušeností mám, tím jsem se spoluprácemi opatrnější. Zároveň se mi mění i hodnoty, takže třeba ze spolupráce s hodně známou sportovní značkou bych ještě třeba před rokem byla nadšená a letos jsem takové odmítla už dvě. I influencer je jen člověk, co se někam vyvíjí a může dělat chyby. Jen ty naše chyby a posuny jsou veřejně dost vidět a všichni je hodnotí.
Ohledně kvantity nelze říct, jaké množství spoluprací je v pořádku a jaké nikoliv, ale podstatné dle mého je, aby influencer primárně předával něco jiného než reklamy. Propagace produktů by neměly převažovat. Tak si vybírám i influencery, co sleduji já sama – hledám osobnosti, zajímavé lidi, co mají co říct a ne jen prázdné fotky se slevovými kódy do všemožných e-shopů.
Jak jsem již říkala, tak se učím za chodu, každopádně mám některé aspekty, na které hledím při vybírání spoluprací:
- Je pro mě důležité, aby firma sdílela mé hodnoty. Proto jsem třeba nevzala placenou spolupráci s jedním supermarketem – když sama nakupuji na trzích a v bezobalových obchodech a do supermarketu mě jen tak nedostanete 😀
- Snažím se, aby produkty korespondovaly s obsahem mých sítí. Jakožto lifestyle blogerka to sice v tomhle ohledu mám jednodušší, i tak se na tento aspekt ale snažím hledět.
- Produkty si nejdříve odzkouším. Pokud mě produkt zaujme, nechám si ho zaslat, vyzkouším ho a pak se případně domlouvám na podmínkách spolupráce. Pokud mi produkt nesedí/nechutná/nefunguje, dávám od něj ruce pryč.
- Snažím se vyhnout masovým propagacím. Nechci propagovat stejnou věc jako půlka instagramu, protože mě samotnou vytáčí vidět furt a dokola jeden a ten samý produkt. Nejednou jsem cítila velkou vděčnost, že jsem nepřijala určitou spolupráci, když mě pak fotky daného produktu zaplavovaly ze všech koutů – třeba hodinky určité značky s pánským jménem nebo čistící přístroj na obličej 😀
- Vždy chci mít 100% volnou ruku. Tady musím firmy pochválit, protože se mi jednou jedinkrát stalo, že si někdo stěžoval, že jsem o nich napsala i něco negativního a ne jen plusy. Odpověděla jsem, že chtěli recenzi, ne reklamu a dál o tom odmítla diskutovat. Nikdy bych se nenechala od žádné firmy nutit mluvit o jejich produktech jen v pozitivech nebo dokonce o nich lhát.
- Upřednostňuji dlouhodobé spolupráce. O tomto tématu se budeme bavit v dalším článku, každopádně raději si najdu firmu, se kterou jsem spokojená a propaguji jí dlouhodobě.
- Snažím se, aby si mnou propagované firmy nekonkurovaly. Tento bod souvisí s předchozím – takto například dlouhodobě spolupracuji s jedním fitness e-shopem, takže když mě nedávno oslovil jiný, měl smůlu 🙂 Není mi zkrátka sympatické doporučit jeden týden to a druhý týden ono.
Asi všichni víte, že influencer je od slova “influence” = “ovlivnit” a ovlivňovat se dá mnoha způsoby. Obecně se influncer bere jako někdo, kdo ovlivňuje ostatní lidi a jejich chování na trhu. Já si moc přeju ovlivňovat lidi tak, aby víc zažívali než kupovali a když už dojde k těm nákupům, tak aby nad svými volbami více přemýšleli.
P.S.: Tento článek nemá za cíl na nikoho cíleně útočit, ani nikoho osočovat. Každý jsme jiný, vnímáme svět jinak a i si jinak svůj svět tvoříme. Je to jen můj subjektivní názor, o který jsem se chtěla s vámi podělit 🙂
tak by to malo byt . super Dewii 🙂
S tom DW a Foreem (doufam, ze hadam spravne) naprosto souhlasim, je to mor na to koukat furt dokola. Jo a nechci rejt, ale prosim, moc prosim, oprav si hrubky. Po zenskem rode se na konci slovesa pise tvrde Y. Napr. akce se konaly, ne konali, nebo co to tam bylo. #staygrammarnazi
Paci sa mi Tvoj nazor aj sposob, ako si ho podala :-). Len tak dalej
Haha s tím čistíkem na obličej jsi pobavila….těch lidí, kteří to propagují je tak nesmyslně moc, že to tomu produktu nakonec podle mě víc škodí, než přináší užitku.
Opravdu jasně, srozumitelně napsáno, zkrátka vše, co by mělo být zmíněno.
Jsem ráda, že zrovna blogger jako ty to opravdu vnímá stále tím způsobem, abychom sice dělali, co nás baví, ale nepřešli do stáda lidí, kteří v tom vidí jen zisk a potěšení pro jeho stranu. Souhlasím s názorem, že ať už blogování nebo i natáčení videí na internet, by mělo být spíše koníčkem a mít smysl něco užitečného předat, ne za tím vidět produkty zadarmo a peníze pro život.
Spolupráce beru stejně jako píšeš v článku, určitě je pro sledující (alespoň pro moje oči) lepší toho vidět méně, ale za to třeba kvalitní produkty a s tím, že to bude k propagujícímu sedět s tematikou tím, co předává celou dobu. Přijde mi trochu proti srsti, když člověk s obsahem čistě o kosmetice a módě začne propagovat jídlo, např. fastfood.
U Tebe se ale určitě nemusíme něčeho takového bát, myslím, že máš priority jasné 🙂
Jinak jsou ale spolupráce naprosto normální součást k blogům a dodnes nechápu, proč se na ně lidi hlavně u nás stále dívají skrz prsty, když je to způsob zviditelnění se, kvality blogu nebo zasloužené či příjemné odměny.